Frans Kok, Hoofd Communicatie, Nationaal Media Onderzoek (NMO)
Frans Kok (1970) volgde de School voor Journalistiek en startte zijn carrière in 1993 als marktonderzoeker bij MarketResponse Nederland, waar hij zich specialiseerde in communicatie- en mediaonderzoek.
Sinds 2009 werkt hij voor verschillende ‘Joint Industry Committees’ (JIC’s) voor mediabereiksonderzoek in Nederland. Eerst gedurende een periode van vijf jaar als directeur van JIC STIR, het internet bereiksonderzoek. Daarna was hij bij het Nationaal Luisteronderzoek (NLO) verantwoordelijk voor de transitie naar de nieuwe elektronische meting (2023). In 2017 was Frans ook als interim-directeur betrokken bij Stichting Kijkonderzoek (SKO).
Frans was een van de ‘founding fathers’ van het Nationaal Media Onderzoek (NMO). Hij is daar nu in zijn rol als Hoofd Communicatie verantwoordelijk voor alle communicatie- en marketingactiviteiten.
Naast zijn werk bij NMO is Frans ISO-auditor voor de Nederlandse vereniging van marktonderzoekbureaus (‘Data & Insights Network’). In 2024 startte hij samen met Karin Schut “De Merkverkenners”, een bureau voor organisatie-opstellingen.