Jonas Kooyman (Havermelkelite)

Havermelkelite: van memes naar een media-imperium

Aan het einde van de jaren 2010 ziet journalist Jonas Kooyman in de Randstad een nieuwe groep yuppen ontstaan. Ze rijden rond op peperdure e-bikes, leven op een dieet van zuurdesembrood en natuurwijn, laten zich afbeulen bij klasjes pilates, experimenteren met paddodruppels en drinken hun overpriced koffie of matcha ‘met haver’. Hij besluit het account @havermelkelite aan te maken en vermaakt enkele honderden volgers met memes over deze door status en smaak geobsedeerde jonge stedelingen.

Vier jaar later is havermelkelite uitgegroeid tot een klein media-imperium, met honderdduizenden volgers, bestaande uit – naast Instagram – een Substack-nieuwsbrief, een TikTok, een boek én een podcast.

Kooyman is niet de enige met deze aanpak: hij maakt deel uit van een golf aan ‘hyper-lokale meme-accounts’ die op meerdere kanalen actief zijn. Hoe pak je dat aan en hoe verhoudt de havermelkelite podcast zich tot de andere kanalen?

De lezing bestaat uit de volgende opbouw:

•⁠  ⁠Hoe ben ik havermelkelite begonnen. En hoe ik het laag na laag uitbouwde.
•⁠  ⁠Bredere trend: de opkomst van hyper lokale meme accounts en content creators
•⁠  ⁠Drie lessen die ik trok uit het maken van de podcast
•⁠  ⁠Kansen voor adverteerders en marketing, in samenwerkingen met dit soort platforms

Jonas Kooyman

Jonas Kooyman (1989) studeerde journalistiek aan de Universiteit van Amsterdam en literatuur aan The New School in New York. Als...

lees meer

Reserveer je sessie