Jonas Kooyman (Havermelkelite)
Havermelkelite: van memes naar een media-imperium
Aan het einde van de jaren 2010 ziet journalist Jonas Kooyman in de Randstad een nieuwe groep yuppen ontstaan. Ze rijden rond op peperdure e-bikes, leven op een dieet van zuurdesembrood en natuurwijn, laten zich afbeulen bij klasjes pilates, experimenteren met paddodruppels en drinken hun overpriced koffie of matcha ‘met haver’. Hij besluit het account @havermelkelite aan te maken en vermaakt enkele honderden volgers met memes over deze door status en smaak geobsedeerde jonge stedelingen.
Vier jaar later is havermelkelite uitgegroeid tot een klein media-imperium, met honderdduizenden volgers, bestaande uit – naast Instagram – een Substack-nieuwsbrief, een TikTok, een boek én een podcast.
Kooyman is niet de enige met deze aanpak: hij maakt deel uit van een golf aan ‘hyper-lokale meme-accounts’ die op meerdere kanalen actief zijn. Hoe pak je dat aan en hoe verhoudt de havermelkelite podcast zich tot de andere kanalen?
De lezing bestaat uit de volgende opbouw:
• Hoe ben ik havermelkelite begonnen. En hoe ik het laag na laag uitbouwde.
• Bredere trend: de opkomst van hyper lokale meme accounts en content creators
• Drie lessen die ik trok uit het maken van de podcast
• Kansen voor adverteerders en marketing, in samenwerkingen met dit soort platforms